fredag 20. august 2010

Begynnelsen

Dette var min første heklede leke, og det som fikk meg til å få smaken på å lage egene leker. Denne er strikket, og mønstret er fra Strikkede leker
Oppskriftene i denne boken er på norsk, men etter min mening er ape-mønsteret omtrent det eneste fine mønsteret i denne boken, og jeg har ikke prøvd noen av de andre mønstrene.

Som dere ser er apen ganske klompete og skeiv, og amigurumiene mine har heldigvis blitt penere med tiden, men jeg liker denne lille sjarmøren, og nå bor han i en hylle på rommet til Patrick.
Sammen med han sitter en til ape jeg lagde av fri fantasi (jeg har en ting for aper ser det ut til), og et dådyr fra Elisabeth Dohertys bok som heter "Amigurumi"

Denne er en fin begynnerbok dersom man ønsker å lære seg å hekle amigurunier. Mønstrene er på engelsk, men det er kjempelett å lese mønstrene, og det finnes en forklaring fremst i boken på maskene som brukes i mønstrene. Her er det alt fra lette mønster til mer avanserte. I denne boken finnes det også et kjempefint mønster på en ape. Andre fine begynnerbøker er Mia Bengtssons bøker, som er "godteri for øyet" bare å lese i.

"Virka roliga amigurumis" har de fineste mønstrene, men den andre er også virkelig verdt å kjøpe. Jeg har selvfølgelig begge. Her kan man kjøpe et startsett med to bøker, inkludert en av Mia Bengtssons bøker og garn,  når man skal starte å hekle amigurumis.

1 kommentar:

  1. Tusen takk for supre tips.

    To sistnevnte bøker ligger å venter på meg på biblioteket....gleder meg til å hente dem på mandag. (Fikk selvfølgelig melding om at de kunne hentes 5 min før stengetid.....*argh*)

    Gleder meg ihjel til å prøve ut amigurumi laging, for de er knalltøffe :)

    Eneste dumme er at dette kommer helt sikkert til å gå utover strikkinga mi....og jeg har tusen prosjekter jeg vil lage.....hehe :)

    Skulle hatt 4 hender ;)

    SvarSlett